Questão 34 item 3 - (Inglês - 1a Fase - CACD 2024). The author sides with those who take cave art to b

Enunciado:

Text I

Despite the tricky and life-threatening relationship between Paleolithic humans and the megafauna that comprised so much of their environment, twentieth-century scholars tended to claim cave art as evidence of an unalloyed triumph for our species. It was a “great spiritual symbol,” of a time when “man had just emerged from a purely zoological existence, when instead of being dominated by animals, he began to dominate them.” But the child-like and highly stylized stick figures found in caves do not radiate triumph. By the standards of our own time, they are excessively self-effacing and, compared to the animals portrayed around them, pathetically weak.

While twentieth-century archeologists tended to solemnize prehistoric art as “magico-religious” or “shamanic,” today’s more secular viewers sometimes detect a vein of sheer silliness. India’s Mesolithic rock art portrays few human stick figures; those that are portrayed have been described by modern viewers as “comical,” “animalized” and “grotesque.” As Judith Thurman wrote about the artists, “despite their penchant for naturalism, rarely did they choose to depict human beings, and then did so with a crudeness that smacks of mockery.”

But who are they mocking, other than themselves and, by extension, their distant descendants, ourselves? Of course, our reactions to Paleolithic art may bear no connection to the intentions or feelings of the artists. Yet there are reasons to believe that Paleolithic people had a sense of humor not all that dissimilar from our own.

Based on text 1, judge whether the following statements are right (C) or wrong (E).

Texto do item:

The author sides with those who take cave art to be a “great spiritual symbol”, as stated in the first paragraph.

Participe das discussões abaixo gratuitatmente. Caso não tenha conta no ClippingCACD, basta criar uma conta gratuitamtente. Não é necessário assinar para participar.
Fez a prova? Junte-se ao ranking e confira o gabarito em https://depoisdaprova.com.br .

Item Errado.

Explicação:

A afirmação é incorreta. No primeiro parágrafo, o autor apresenta a perspectiva dos estudiosos do século XX, que tendiam a considerar a arte rupestre como evidência de um triunfo absoluto ("unalloyed triumph") da nossa espécie. Esses estudiosos viam a arte como um "grande símbolo espiritual" ("great spiritual symbol") de uma época em que "o homem havia acabado de emergir de uma existência puramente zoológica, quando, em vez de ser dominado pelos animais, ele começou a dominá-los".

No entanto, o autor não concorda com essa visão. Ele contrapõe essa interpretação afirmando que "as figuras em forma de palitos, infantis e altamente estilizadas encontradas nas cavernas não irradiam triunfo". Ele observa que, "pelos padrões do nosso tempo, elas são excessivamente autodepreciativas e, comparadas aos animais retratados ao seu redor, pateticamente fracas".

Portanto, o autor não se alinha com aqueles que veem a arte rupestre como um "grande símbolo espiritual". Em vez disso, ele sugere que a representação humana na arte pré-histórica não transmite necessariamente uma mensagem de domínio ou triunfo, mas pode refletir uma concepção mais humilde ou até mesmo humorística dos humanos em relação aos animais. No segundo parágrafo, ele menciona que os observadores modernos às vezes detectam "uma veia de pura bobagem" ("a vein of sheer silliness") nessas representações.

Assim, a afirmação de que "o autor se coloca ao lado daqueles que consideram a arte rupestre um ‘grande símbolo espiritual’, como declarado no primeiro parágrafo" está errada, pois o autor na verdade questiona essa interpretação tradicional e propõe uma visão alternativa.


Comentário automático feito pela inteligência artificial do Clipping.ai apenas para referência. Comentários dos nossos professores virão a seguir.